
Jongeren de kans geven om in groep de wijde wereld te ontdekken, JEKA doet het al meer dan 55 jaar. Zowel voor z’n promotie als z’n dagelijkse correspondentie vertrouwt de reisorganisatie op bpost.
“Hoewel we ook een breder publiek aanspreken, blijft het primaire doel om de jeugd een betaalbare vakantie aan te bieden”, zegt Andre Roels, Hoofd dienst Reservaties. “Om onze groepsreizen in de kijker te zetten, versturen we geadresseerde reclamezendingen met bpost.”
Promotie via de brievenbus
Zo’n 3 à 4 keer per jaar vertrekt er bij JEKA een lading folders naar gezinnen en jongeren. “Zo’n geadresseerde reclamezending in de bus is ideaal om ons reisaanbod te promoten. De doelgroepen die voor ons interessant zijn, kunnen we heel persoonlijk aanspreken”, zegt Andre. De zendingen hebben meestal een oplage van 2000 à 3000 exemplaren. “Ze verzendklaar maken doen we gewoon intern. Daarvoor gebruiken we een PB-nummer, een heel makkelijke manier van frankeren.”


Ophaling met Collect & Send
Als de reclamezendingen verzendklaar zijn, belt Andre naar bpost. “We hebben een Collect & Send-contract: bpost komt langs met postcontainers, wij vullen die met onze folders en bpost neemt alles terug mee. Zo zijn onze folders heel vlug, heel makkelijk verstuurd.” Een vaste bpost-contactpersoon hebben ze bij JEKA niet. “Toch merken we dat iedereen ons dossier kent. Over de samenwerking met bpost zijn we heel tevreden.”
Frankeermachine
Folders worden ‘op afroep’ opgehaald, de dagelijkse post wordt elke dag door de postbode opgehaald. Andre: “Die post frankeren we met een frankeermachine. Dat is goedkoper én makkelijker dan postzegels. We sturen nogal wat brieven naar het buitenland. Wel, zo’n frankeermachine kent alle internationale tarieven, we moeten zelf niets opzoeken. En we moeten niet naar het postkantoor om postzegels te kopen: de frankeermachine werkt met een preload-systeem. We laden online een bedrag op en kunnen frankeren totdat bedrag opgebruikt is.”