contact-desktop

ROI social media
POSTED 18,June 2018
Welk ROI-model hanteer ik voor social media?

Wanneer investeerders het over Return on Investment hebben, gaat het altijd over geld. In de marketing is dat echter niet altijd het geval. Hoe berekent u bijvoorbeeld de ROI van uw social mediakanalen? Om dat te doen, zijn er enkele ROI-modellen beschikbaar waarmee we u hier graag laten kennismaken.

De klassieke formule voor ROI is:

Opbrengst van de investering - kosten van de investering / kosten van de investering × 100

Social media-kanalen leveren niet altijd een direct meetbare opbrengst op voor bedrijven. Desondanks zijn metrics als ‘engagement’, ‘influence’ en ‘exposure’ erg belangrijk om het ‘rendement’ van de social media te berekenen. Daarom bedachten marketeers alternatieve ROI-modellen voor social media. We lichten er twee toe:

 

Meer over ROI leest u in onze whitepaper ‘Voorbij de blabla: wat is ROI nu echt?'

Download de whitepaper

 

Het Four Stage ROI-model

Het Four Stage ROI-model onderscheidt vier fases in social media:

  1. Exposure: wat is het potentieel bereik van uw social media-kanalen? (visits, visitors, views, followers, mentions …)
  2. Engagement: hoeveel bezoekers ondernemen een actie? (klikken, retweets, shares, direct messages, posts, …)
  3. Influence: hoe trouw zijn uw social media-bezoekers? (sentiment, click-through, loyalty, revisits, …)
  4. Action: welke acties ondernemen uw social media-bezoekers? (downloads, leads, ingevulde contactformulieren, …)

ROI Social Media Pyramid

Image

De ROI Social Media Pyramid biedt een andere benaderingswijze om het rendement van social media af te leiden. Naast het belang van metrics en data erkent dit model ook het belang van ‘rollen’. Verschillende mensen hebben verschillende informatie nodig, afhankelijk van hun rol of job.

  • Community managers en agencies hebben de operationele touwtjes in handen. Voor hen zijn klikken, volgers, retweets en visits het belangrijkst.
  • Business stakeholders zijn geïnteresseerd in het online marktaandeel van een social media-pagina of de mate van word-of-mouth over het merk, product of de organisatie.
  • Business executives zijn enkel geïnteresseerd in de opbrengsten. Naast de omzet die gelinkt kan worden aan social media speelt ook de reputatie een rol.

What’s in it for me?

Image2

De verschillende ROI-modellen tonen aan dat het rendement berekenen van social media niet zo eenvoudig is. Het belangrijkste is dat u de data meet en opvolgt. Enkel zo weet u of uw social media-inspanningen een verschil maken. Houd alle metrics (klikken, volgers, retweets, engagement, …) zorgvuldig bij en vergelijk de resultaten voor elke gelanceerde campagne. Zo komt u op de duur tot een interne benchmark die u inzicht verschaft in het succes van uw social media-platformen.

 


Meer over ROI leest u in onze whitepaper ‘Voorbij de blabla: wat is ROI nu echt?'

Download de whitepaper