contact-desktop

header bpost communicatiedoelstellingen
POSTED 26,November 2019
Wat zijn uw communicatiedoelstellingen voor het komende jaar?

De bekendheid van uw zaak vergroten, 10% meer omzet draaien, 500 extra volgers op Facebook verzamelen, het aantal bezoekers tijdens uw opendeurweekend verdubbelen,... Het zijn maar enkele van de doelstellingen die de uwe zouden kunnen zijn voor het komende jaar. Wie slim onderneemt, staat namelijk even stil bij wat hij of zij wil bereiken. Meer over doelstellingen én hoe ze te formuleren, leest u in deze blogpost.  

Waarom is het belangrijk om doelstellingen te bepalen?

Wie slim onderneemt, staat stil bij wat hij wil bereiken op korte en lange termijn. Doelstellingen formuleren heeft niets dan voordelen:

  • Het geeft u focus en helpt om prioriteiten te stellen.
  • Het verhoogt de motivatie, want u heeft iets om naartoe te werken.
  • U kunt het resultaat evalueren. Hebben uw inspanningen geloond? Of was het doel te hoog gegrepen?

Geen doelstelling, geen resultaat.

Dat is net zo voor uw marketing en communicatie. Het heeft geen enkele zin om in het wilde weg acties op te zetten of aan reclame te doen, zonder dat u weet wat u wil bereiken.

Vier types communicatiedoelstellingen op een rijtje

De centrale vraag die moet beantwoord worden: wat wilt u precies bij uw doelgroep(en) bereiken? Er zijn een viertal antwoorden te bedenken op deze vraag, zij vormen meteen ook de vier types communicatiedoelstellingen voor uw zaak.

Icon1 blog bekendheid verwerven

Bekendheid verwerven
Doelstelling: “Ik wil meer ruchtbaarheid geven aan mijn zaak en zo meer potentiële klanten bereiken.”

Icon2 blog informatie verstrekken

Informatie verstrekken
Doelstelling: “Ik wil mijn prospecten en klanten informatie geven over mijn aanbod.”

Icon3 blog klantenbinding

Klantenbinding
Doelstelling: “Ik wil mijn bestaande klanten het gevoel geven dat ik hen voldoende naar waarde schat.”

Icon3 blog vraag stimuleren

Vraag stimuleren
Doelstelling: “Ik wil de vraag naar mijn aanbod vergroten.”

 

Hoe maakt u deze doelstellingen concreet?

De algemene doelstellingen die we hierboven formuleerden, zijn vanzelfsprekend niet meteen bruikbaar. Ze zijn veel te vaag. Goede doelstellingen beantwoorden aan vijf belangrijke voorwaarden, volgens het SMART-principe.
 

Specifiek: omschrijf het doel zo gedetailleerd mogelijk.
Meetbaar: zorg voor meetbare resultaten, om achteraf te kunnen evalueren.
Aanvaardbaar: staan u en uw eventuele medewerkers achter deze doelen?
Realistisch: is het een haalbare kaart of mikt u veel te hoog?
Tijdsgebonden: elk doel moet binnen een afgebakende termijn gezet worden.

 

Met deze tips in het achterhoofd, vertalen we de algemene types van communicatiedoelstellingen van hierboven naar enkele concrete voorbeelden.

 

Icon1 blog bekendheid verwerven

Bekendheid verwerven
Doelstelling: “Ik wil binnen een termijn van twee maanden 500 nieuwe volgers op Facebook verzamelen.”

Icon2 blog informatie verstrekken

Informatie verstrekken
Doelstelling: “Ik wil 50 inschrijvingen voor mijn volgende workshop.”

Icon3 blog klantenbinding

Klantenbinding
Doelstelling: “Ik wil met elke klant minstens 4 contactmomenten per jaar hebben, zoals een bezoek in de winkel, een kaartje in de brievenbus en een bericht op Facebook.”

Icon3 blog vraag stimuleren

Vraag stimuleren
Doelstelling: “Bij de volgende actie met kortingsbonnen doen 75 klanten een aankoop met die bon.”

 

Nu kunt u de doelstellingen vertalen naar tastbare acties (zoals bv. een brievenbusreclame of Facebookadvertenties). Hoe dat moet én wat u hiervoor nodig hebt, leest u in deze blogpost.

 

Hoe bereikt u uw doelstellingen
voor volgend jaar?

Wij zetten enkele tips op een rijtje.

Ontdek ze hier