contact-desktop

Schrijf- en lay-outtips voor een geadresseerde reclamezending
POSTED 04,July 2019
Schrijf- en lay-outtips voor een geadresseerde reclamezending

Geadresseerde reclamezendingen bestaan vaak uit een omslag met daarin een brief en een brochure. Elk element heeft zijn eigen functie. En daar moeten uw tekst en lay-out maximaal op afgestemd zijn. Verdwijnt uw zending straks rechtstreeks in de papiermand of wordt hij geopend en gelezen? Met deze tips wordt het het tweede!

De omslag, uw eerste indruk

Schrijf- en layouttips voor een geadresseerde reclamezending
  1. Logo
    Het logo van uw bedrijf is het beste signaal dat de brief van een betrouwbare bron komt.
  2. Slogan
    Gebruik een slogan die al een tipje van de sluier oplicht.
  3. Adressering
    Een vensterenvelop heeft als voordeel dat u de adressering van de brief kunt gebruiken. Andere mogelijkheden zijn een adresetiket te printen of om de drukker het adres direct op de envelop te laten printen.
 

De brief, uw gesprek met de klant


Schrijf- en layouttips voor een geadresseerde reclamezending
  1. Titel
    Een titel boven de brief wordt vrijwel altijd gelezen. Zet er uw sterkste klantenvoordeel in.
  2. Aanspreking
    Gebruik de naam van de klant als aanspreking. Kent u de klant nog niet? ‘Beste klant’ is een goed alternatief.
  3. Tussentitels
    Tussentitels bevatten altijd een klantenvoordeel of roepen op om te reageren.
  4. Handtekening
    Een gehandtekende brief is geloofwaardiger. Een échte handtekening werkt het best, maar een in blauw gedrukte handtekening is een goed alternatief. Teken in naam van een persoon en vermijd algemene benamingen als ‘de klantendienst’.
  5. Uw contactgegevens
    Vermeld uw contactgegevens onderaan de pagina. Op die manier kan uw klant u makkelijk bereiken als hij u nodig heeft.
  6. Beelden
    Een foto of beeld trekt altijd de aandacht. Zorg voor een relevant, herkenbaar beeld dat uw boodschap versterkt.
  7. Copy
    Houd uw eerste alinea kort (maximaal 3 regels), dit zet de lezer aan om verder te lezen. Gebruik veel het woord ‘u’. Daardoor voelt de lezer zich persoonlijk aangesproken. Zorg voor een goed evenwicht tussen ‘u’ en ‘ik/wij’. Leg in de tekst alleen de essentie uit. Gebruik een brochure of folder voor uitgebreide informatie of verwijs naar uw website.
  8. Call to action
    Met een ‘call to action’ zet u uw aanbod nog eens extra in de verf, zeker als u dit stukje tekst in vet of in een andere kleur laat drukken.
  9. PS
    Vergeet zeker de PS niet, want die wordt zo goed als altijd gelezen. Herhaal hier nogmaals het klantenvoordeel of aanbod en roep op om te reageren. Beperk uw PS tot drie regels.
 

De bijlage, uw showroom


Schrijf- en layouttips voor een geadresseerde reclamezending
  • U wilt uw klant laten kennismaken met uw merk, uw product of uw diensten?
    Bezorg uw klant een catalogus, een brochure of een folder waarin hij meer informatie vindt over uw zaak. Overtuig uw klant om een offerte op te vragen.
  • U wilt uw verkoop boosten?
    Stop een aparte kortingsbon in de envelop. Geef duidelijke instructies over hoe en wanneer de bon kan gebruikt worden.
  • U wilt uw trouwe klanten belonen?
    Nodig hen bijvoorbeeld uit voor een exclusieve degustatie en voeg een toegangskaart bij uw brief.
 
yellow bulb

Klaar om aan de slag te gaan? Een geadresseerde reclamezending is ideaal om op een persoonlijke manier met specifieke profielen te communiceren. U kunt het bijvoorbeeld inzetten om klanten uit te nodigen voor een exclusief evenement, om staaltjes van een nieuw product op te sturen enz.
Zo werkt geadresseerde reclame

Verstuurt u een reclamefolder of een postkaart? Ook daarvoor bestaan er specifieke do's-and-don'ts.
Tips voor een huis-aan-huisfolder
Tips voor een postkaart

Hulp nodig? Praat met een kmo-adviseur

Benieuwd of uw reclamezending verbeterd kan worden? Onze kmo-adviseurs staan klaar om u met raad en daad bij te staan. Aarzel niet uw vrijblijvende afspraak aan te vragen.

Vraag uw gesprek aan