contact-desktop

Header testimonial Claeyssens
POSTED 12,November 2019
Optiekzaak verrast elke klant met verjaardagskaart: “Al 30 jaar een succes!”

Elke week brengt Michel Claeyssens, zaakvoerder van Claeyssens Optic, ongeveer 500 verjaardagskaarten naar het dichtstbijzijnde postkantoor. “Ze kennen me daar al goed, want in totaal sturen we elk jaar 30.000 kaartjes naar onze klanten.” Een leuk gebaar, dat erg door de klanten geapprecieerd wordt. Het volledige verhaal leest u hieronder.  

Klantenbinding is voor u erg belangrijk. Hoe vertaalt zich dat concreet?

Michel Claeyssens: “We dragen een goede service en opvolging van onze klanten hoog in het vaandel. Elke klant die hier buiten wandelt met een nieuwe bril, krijgt een tweetal maanden na aankoop een pasje in de brievenbus met daarop alle gegevens van de aankoop. En we moedigen hen aan om - als er zich een probleem voordoet - in één van onze winkels langs te komen. Daarnaast laten we elk jaar 30.000 gepersonaliseerde verjaardagskaarten bezorgen via bpost.”

Waarom hebben jullie er precies voor gekozen om jullie klanten op hun verjaardag een kaart te sturen?

“Iemand een gelukkige verjaardag wensen is een erg menselijk concept. Het geeft ons de kans om onze klanten persoonlijk aan te spreken, zo voelen die zich echt gewaardeerd. Bovendien valt een verjaardagskaart op, zeker in een tijdperk waar mailboxen dichtslibben met e-mails. En een kaart krijgt vaak een mooi plekje in huis. Op die manier worden uw klanten regelmatig aan uw zaak herinnerd.”

 

verjaardagskaart

 

“Een verjaardagskaart valt op, zeker in een tijdperk waar mailboxen dichtslibben met e-mails.”

Hoe pakken jullie dit praktisch aan?

“Een grafisch ontwerper maakt het design van de verjaardagskaart. Vervolgens gaat de drukker aan de slag, die elk kaartje met een persoonlijke aanspreking zoals ‘Gelukkige verjaardag André’ en een bijhorende barcode drukt. Ons team sorteert vervolgens de verjaardagskaarten per week, zodat ik elke zaterdag een stapel kaarten aan bpost kan bezorgen.”

Een goede klantendatabase is cruciaal voor dit soort campagnes. Waar letten jullie speciaal op?

“We doen er alles aan om onze database zo up-to-date mogelijk te houden. Als een verjaardagskaart geretourneerd wordt, omdat die klant bv. verhuisd is, proberen we via e-mail of een telefoontje het nieuwe adres te achterhalen.”

 

Tips om het resultaat van
de verjaardagskaarten voor uw
klanten te optimaliseren?

Ontdek ze in deze blogpost

Hoe zijn de reacties van jullie klanten?

“Heel positief, onze verjaardagskaarten worden erg geapprecieerd. Bovendien is het mogelijk om de respons te meten. Zoals ik al aangaf, werken we met een barcode op elke kaart. Een klant kan die barcode in één van onze optiekzaken komen inruilen voor een geschenkje. Het uitgelezen moment om nog even hun bril te poetsen en een praatje te maken. Zo blijven we op de hoogte van wat er bij hen speelt en bouwen we een echte band op. En dat heeft een positieve invloed op ons aantal loyale klanten.”

 

“We werken met een barcode, zo is het perfect mogelijk om de respons te meten.”

 

“De volgende anekdote toont aan dat klanten ons kaartje écht in de bus verwachten. Ongeveer tien jaar geleden besloten we 85-plussers onder onze klanten niet meer in de lijst op te nemen. We ontvingen namelijk regelmatig een triest telefoontje van een familielid om ons te vertellen dat de persoon overleden was. We wilden dit in de toekomst vermijden en schrapten hen dus van de lijst. Tot een kwieke 85-plusser in onze zaak binnenwandelde en kwam vragen waarom hij niet langer een verjaardagskaartje van ons mocht ontvangen.”

Heeft u nog een tip voor andere kmo’s die hun klantenbinding willen verbeteren?

“Wees creatief en doe uw eigen ding. Net op die manier zal het extra persoonlijk overkomen.”

 

Hulp nodig bij het opzetten
van deze communicatie?

Praat erover met uw kmo-adviseur, voor een oplossing op maat!

Maak een afspraak