contact-desktop

online volgers bezoekers website
POSTED 26,September 2018
Online en offline marketing: geen of/of maar en-en

Een onderneming zonder website: is het nog denkbaar? Ook e-mail, Facebook en Instagram worden stilaan onmisbaar voor de marketing van uw zaak. Welke specifieke rol heeft offline marketing, zoals direct mail, in dit tijdperk? Het antwoord daarop zal u misschien verrassen.

Online traffic genereren: bezoekers naar uw website leiden
 

Stel: u hebt een nieuwe website gebouwd. Of een webshop op poten gezet. Dat zijn behoorlijke investeringen die uiteraard moeten opbrengen. Hoe haalt u er een maximaal resultaat uit: zoveel mogelijk bezoekers en verkopen in uw webshop? 

Om een behoorlijk resultaat te behalen, moet u ‘traffic genereren’. Eenvoudiger gezegd: bezoekers naar uw website leiden. Niet alleen voldoende bezoekers, maar ook de juíste bezoekers. Want bezoekers die geen boodschap hebben aan uw product, daar hebt u niets aan. Denk in dit geval zowel aan uw bestaande klanten als aan potentiële klanten. 

Bezoekers naar uw website krijgen is snel uitgesproken, maar niet zo snel gedaan. 

De kans dat bezoekers toevallig bij u terechtkomen is klein. Het internet is enorm en ook in uw sector zitten grote bedrijven. Zij hebben grote budgetten om te adverteren en hoog te scoren in Google. Dit doen ze (onder meer) door in te zetten op Search Engine Optimization (SEO): het optimaliseren van hun boodschappen voor zoekmachines als Google. Daardoor komen bezoekers sneller bij hen terecht. Ook u kan SEO toepassen, maar houd er rekening mee dat u hiervoor zowel budget als expertise nodig heeft en dat SEO pas op middellange of lange termijn effect heeft. Wilt u nú een bezoekersstroom op gang brengen, dan is een andere aanpak nodig. 


online offline marketing
 

Online bezoekers aantrekken met offline marketing
 

Laten we nu offline marketing even naar de voorgrond halen. Dit zijn de traditionele manieren om uw merk en uw boodschap aan de juiste man of vrouw te brengen. Neem bijvoorbeeld direct mail: gepersonaliseerd en geadresseerd drukwerk.

In plaats van op het wereldwijde web communiceert u in uw eigen regio en persoonlijk. Niet voor niets staat die ‘direct’ in direct mail. 

Om bezoekers naar uw webshop of website te krijgen - of een andere actie op gang te schieten - is het een perfect instrument. Met direct mail kan u: 

  • de weg naar uw website en/of webshop wijzen; 
  • meer e-mailadressen voor uw e-mailcampagne verzamelen; 
  • meer volgers voor uw social media rekruteren;
  • uw bestaande klanten een VIP-aanbod doen; 
  • het startschot voor een online campagne geven; 
  • een grootscheepse wedstrijd lanceren; 
  • en nog veel meer. 


Recent onderzoek wijst uit dat een direct mail langer en aandachtiger bekeken wordt dan een e-mail.  Dat één direct mail gemiddeld door twee personen wordt bekeken en 4,5 dagen wordt bijgehouden. En dat 2/3 van de mensen zich zo’n geadresseerde reclameboodschap herinnert. 


Belangrijk is dat u uw direct mail verstuurt naar een goed adressenbestand dat aan de nieuwe privacyregelgeving voldoet. Indien nodig kunnen uw eigen adressen kwalitatief worden doorgelicht door een externe partner. 

Eenvoudiger is het huren van een adressenbestand dat aan de noden van uw zaak voldoet. Zoals de sectorspecifieke Audience Packs van bpost. Gegarandeerd GDPR-conform.

Ontdek de Audience Packs


Offline en online marketing combineren


Direct mail kan de bezoekersstroom naar uw website direct in gang zetten. Of uw aantal volgers op Facebook en Instagram in één klap de hoogte in jagen. Of hen aanzetten tot een andere actie. Logisch: als u direct effect wilt, kiest u best voor een direct medium. Moderne technieken laten ons toe om heel precies te ‘targeten’, lees: te mikken op een bepaalde doelgroep, in een bepaalde woonplaats en en met een bepaald profiel (lifestyle of socio-demografisch).

Staan ook jonge(re) klanten open voor offline marketing en direct mail? Onderzoek wijst uit dat met name millennials (geboren tussen 1980 en 2000) graag een leuke kaart in hun brievenbus krijgen. Een brievenbus die veel minder vol zit dan hun inbox, dus: extra kans op aandacht.


online volgers bezoekers website
 

De internationale webshop Vente-Exclusive zette een campagne op met gepersonaliseerde postkaarten om hun ‘verloren’ klanten opnieuw te contacteren. Niet alleen werden er in de periode die daarop volgde 60% meer producten bekeken, er belandde 20% meer items in de winkelmandjes en de omzet verdubbelde. Een perfect voorbeeld van de sterke wisselwerking tussen on- en offline.
 

Wist u dat… 92% van de Belgen elke dag hun brievenbus openen? Dat ze 89% van de post effectief bekijken? En dat de responsgraad van direct mail veel hoger is dan e-mail (4,4% versus 0,12%). 


Offline/online marketing: Hoe maakt u de link? 

 

Offline en online werken perfect samen. Op één voorwaarde: dat u duidelijk de link tussen de twee maakt. 

  • Vermeld duidelijk (en liefst meer dan één keer) de URL van uw website/webshop op uw papieren direct mail. 
  • Zet uw sociale media pictogrammen (iconen) in de kijker. 
  • Zorg voor een visuele herkenbaarheid in al uw boodschappen, trek de lijn door van direct mail en e-mail naar website, social media enz. 
  • Maak het extra aanlokkelijk voor de ontvanger van de DM om uw website/webshop te bezoeken, een kijkje te nemen in de nieuwe collectie, deel te nemen aan uw actie en zo meer. Soms heeft een kleine attentie een verrassend groot effect. 
  • Welke actie wil u dat de klant of prospect neemt? Bellen? De website bezoeken of naar uw winkel komen? Vermeld deze 'Call To Action' helder in zowel uw offline als online communicatie. 

Wanneer kiest u best voor direct mail? En wanneer is huis-aan-huisreclame de beste optie?

Ontdek het hier