contact-desktop

slimme offline communicatie
POSTED 26,September 2018
Boost uw online community met slimme offline communicatie

Like and share. Twee woorden die alomtegenwoordig zijn. We leven in een tijd waarin het delen van selfies en ervaringen via social media goed ingeburgerd is. In deze blogpost vertellen we u hoe u uw direct mailing database kunt inzetten om een online community te creëren met fans die uw merk online versterken en delen.

Als u Facebook opent, dan hebben uw vrienden misschien een foto gepost van een lekker etentje in een lokaal restaurant of van hun koopje op een stocksale bij een interieurzaak in de stad. Hierop komen reacties als ‘Oh, waar was dat en heeft het gesmaakt?’ of ‘Leuke spullen gevonden? Ik wil er ook nog eens langsgaan!’. Deze zaakvoerders kunnen rekenen op een online community, een netwerk van volgers en fans die hun ervaringen delen. Online mond-tot-mondreclame als het ware. Klinkt dit aanlokkelijk? In deze blogpost vertellen we u hoe u een online community creëert met uw offline klantenbestand.

Hoe zorgt u voor online zichtbaarheid met offline communicatie?
 

Facebook heeft 6,2 miljoen gebruikers in België (bron), de vijver voor online fans van uw zaak is dus erg groot. Misschien wel te groot? Hoe krijgt u nu hun aandacht? Als we u zeggen dat 92% van de Belgen elke dag hun brievenbus opent en 89% aangeeft dat ze hun post effectief bekijken, dan moeten we de oplossing misschien wel offline zoeken. 
 

Boost uw online community

Aan de slag
 

1

Neem uw website en sociale mediakanalen altijd op in uw huis-aan-huisfolders of direct mail. Communicatie via flyers, een bordje op de toonbank, een poster in uw etalage,...? Vermeld de juiste gegevens, zodat uw klanten uw website en sociale mediapagina's meteen terugvinden.

2

Beschikt u over een uitgebreide klantendatabase? Communiceer dan trots over uw sociale mediapagina’s met een geadresseerde direct mail. Nog geen database ter beschikking? Maak bv. gebruik van bpost adressenbestanden voor direct mail, of verdeel huis-aan-huisreclame om het aantal volgers van uw Facebookpagina of Instagramprofiel een boost te geven.

3

Bedenk leuke acties die uw offline communicatie, bv. via direct mail naar uw bestaande adressenbestand, extra cachet geven en meer online volgers opleveren. Hieronder geven we enkele voorbeelden van originele acties die via offline communicatie gedeeld kunnen worden.
 

Volg ons op Instagram @mijnzaak, deel uw leukste zomermoment met de hashtag #mijnzaakzomert en maak kans op nieuwe tuinmeubels. Like onze ‘Mijn Zaak’-pagina op Facebook en word ‘Fan van de maand’. Elke maand ontvangt één gelukkige een geschenkbon ter waarde van 50 euro. Gebruik de code ‘XXX MIJN ZAAK’ bij uw volgende aankoop in onze webshop en ontvang exclusief 10% korting.


community met slimme offline communicatie
 

Meer weten over geadresseerde reclame met bpost?

Vind alle informatie hier terug

Meer weten over het kostenplaatje van een mediamix?

Deze blogpost wijst de weg

Community management is essentieel
 

Een online community uitbouwen vraagt tijd en extra inspanningen. Het is leuk om nieuwe volgers en fans te verwelkomen, maar het is belangrijk ze ook te blijven informeren en inspireren. Deel daarom het nieuws over uw aanbod, opendeurdagen, nieuwe producten,... via uw sociale mediakanalen. Maar daar blijft het niet bij:

  • Reageer op comments van uw volgers, beantwoord hun vragen en neem hun bezorgdheden ter harte.
  • Deel de leukste inzendingen van acties (zoals de voorbeelden hierboven) of feedback op uw service op (één van) uw social media kanalen. Het houdt uw pagina's actief en het creëert voor uw volgers een gevoel van verbondenheid.