contact-desktop

header nieuwe klanten maken voor uw kmo
POSTED 24,September 2019
Nieuwe klanten maken voor uw kmo: dat gaat sneller dan u denkt

Snel nieuwe klanten vinden voor uw kmo: hoe doet u dat met zo veel reclame en aanbiedingen van concurrenten? Uit onderzoek blijkt dat u met brievenbusreclame sterk de aandacht trekt en die langer kunt vasthouden. Drie voorbeelden laten u zien hoe u met geadresseerde reclame (direct mail) en huis-aan-huisreclame extra omzet haalt - bij bestaande en potentiële klanten. 

Groot onderzoek toont verrassende cijfers

Uit een studie van het onderzoeksbureau GfK blijkt dat geadresseerde reclame (direct mail) en huis-aan-huisfolders op drie manieren het verschil maken bij klantenwerving.

 

Icon1 blog nieuwe klanten kmo

Meer dan de helft van de onderzochte consumenten zet artikelen op een boodschappenlijstje nadat ze die in een folder, flyer of direct mail hebben gezien. En 82% gebruikt de kortingsbon of reageert op een actie die ze daarin aantreffen.

Icon2 blog nieuwe klanten kmo

Meer dan een kwart van de consumenten bezoekt een website na het bekijken van een huis-aan-huisfolder of een direct mail. Bovendien vertellen ze spontaan aan anderen over deze aanbiedingen.

Icon3 blog nieuwe klanten kmo

Mensen nemen echt de tijd voor brievenbusreclame: gemiddeld bijna 2 minuten. De reden is duidelijk: ze zoeken inspiratie en voordelen voor hun volgende aankopen. Logisch dus dat in deze tijd van vluchtige reclame de voorkeur uitgaat naar heel gerichte informatie op papier.

 

Onderstaande voorbeelden tonen hoe u op korte termijn resultaat boekt met direct mail en huis-aan-huisreclame. Ze komen van grote merken maar u zal zien dat ook zij, net zoals u, kiezen voor kostenbewuste én eenvoudig uit te voeren acties voor meer verkoop.

Hoe trekt u klanten aan via geadresseerde reclame (direct mail)?
Inspiratie van Whirlpool.

Volgens onderzoek bekijkt 92% van de consumenten geadresseerde reclame. En maar liefst 95% van hen doorbladert elke maand ten minste één huis-aan-huisfolder of een flyer. Vergeleken met een digitale folder is dat enorm: maar één op de twee bekijkt aanbiedingen online. Conclusie: brievenbusreclame bepaalt dus sterk de aankoop van een product net voor de shoppingtrip. Een goed voorbeeld komt van Whirlpool.

 

Whirlpool overtuigde consumenten met een eenvoudige direct mail.

 

Consumenten kregen via een eenvoudige direct mail twee kortingen (geld-terug-actie). In de direct mail stond ook een toelichting bij de technologische voordelen. Het resultaat: 42% van de mensen die de direct mail hadden gelezen bezocht de winkel of webshop van een Whirlpool-verdeler. 39% bekeek online reviews. Nog belangrijker: voor 27% (!) gaf de korting de doorslag, en 18% overwoog een aankoop. Kortom: Whirlpool bewijst dat je met een eenvoudige en goedkope actie snel resultaten boekt.

 

"Papieren post is een zeer interessant communicatiemiddel mét toekomst" 

Christophe
Christophe Stenuit,
zaakvoerder van wijnhandel Grafé Lecocq

Lees hier het volledige verhaal  

Hoe maakt u uw ‘slapende’ klanten weer wakker?
Inspiratie van de Lottery Club

Een toffe direct mail of huis-aan-huisfolder heeft een positieve uitstraling op uw kmo. En dat merkt u aan uw omzet. Ook als u ‘slapende’ ofwel niet-actieve klanten wilt stimuleren om weer klant te worden.

 

Lottery Club overtuigde ‘slapende klanten’ op een creatieve manier.

 

U doet dat best op een creatief leuke manier zoals de Lottery Club. Het stuurde een eenvoudige maar originele direct mail aan mensen die al een tijdje niet actief waren. Er waren twee reactiemogelijkheden: ja, stuur me gerust nog voordelen en verrassingen, of: neen, ik heb geen interesse. Deze boodschap stond al op de envelop, zodat de mensen direct het aanbod kenden. Wie ‘ja’ zei, kreeg als beloning automatisch een verhoogde inzet bij de volgende deelname aan een kansspel. De resultaten? Ruim 3% liet iets weten aan de Lottery Club. Zeker voor de ‘moeilijke’ doelgroep van slapende klanten is dat uitstekend.

Hoe overtuigt u mensen om een aankoop te doen in een specifieke actieperiode?
Inspiratie van FNAC

Wilt u snel een aanbod lanceren en hebt u een beperkt budget? De postkaart is voor veel kmo’s de succesformule. Het voordeel: een postkaart valt op in de brievenbus én de ontvanger ziet de boodschap meteen. Een tastbaar aanbod is dé stimulans om snel naar de winkel of webshop te gaan. Tijdens de solden, opendeur, speciale actiedagen, … zorgt dat voor directe verkoopresultaten.

 

Fnac gebruikt een eenvoudige postkaart om klanten naar de winkels te lokken.

 

Zelfs grote bedrijven gebruiken graag de postkaart omdat die snel en voordelig is. Zo nodigt ook FNAC zijn leden uit met een postkaart. De klant kiest zijn voordeel zelf: 30% korting op een selectie producten, 10% korting op alles en een cadeaukaart als je een bepaald bedrag besteedt. Die cadeaukaart krijg de klant pas als hij de postkaart toont in de winkel. Zo kan FNAC één op één de reacties meten. Maar zo krijgt de postkaart ook een extra waarde. Want die is tot 20 euro waard is, en die gooi je niet weg!

De resultaten toonden dat direct mail voor FNAC bij uitstek de manier is om klanten naar de winkel te halen. Maar liefst 57% van degenen die de postkaart hadden gelezen, kocht bij FNAC - of ging dat op korte termijn doen .

Ook interesse om een postkaart te versturen? Lees hier onze schrijf-en lay-outtips voor een postkaart.

 

Wilt u uw (potentiële) klanten
ook aanzetten tot actie?
 

Dan zijn deze cases heel inspirerend voor uw kmo.
 

Bekijk ze hier