contact-desktop

Header bpost bepaal jouw doelgroep
POSTED 21,October 2019
Hoe zorgt u ervoor dat uw reclame bij de juiste mensen terechtkomt?

Een reclamefolder voor tuinaanleg in de brievenbus van appartementsbewoners of een kortingsbon voor hondenbrokken voor mensen zonder hond? Jammer van de inspanningen, maar deze boodschappen zullen hun doel missen. Als u reclame maakt, is een correcte doelgroepselectie heel belangrijk. Hoe u dit voor elkaar krijgt, leest u in deze blogpost.
 

Als u geen duidelijke groep van potentiële klanten voor ogen houdt,
dan is het als varen op zee zonder navigatie.
De koers is onbestaande
en misschien komt u nooit op uw bestemming aan.

Heeft u schrik om u te beperken tot een specifieke doelgroep?

Die angst is ongegrond. Het is namelijk zonde om geld en tijd te stoppen in een leuke campagne, die niet de juiste mensen aanspreekt. Voor sommige campagnes, waarbij u bijvoorbeeld een specifieke dienst of product aanprijst, is het namelijk beter om een precieze doelgroep te bepalen. Zo zal uw budget op de juiste manier ingezet worden om nieuwe klanten aan te trekken.
 

icon huis-aan-huisreclame

Opent u een nieuwe bakkerij, dan zal het volstaan om op basis van geografische parameters (bv. in een straal van 5 kilometer rondom uw zaak) via huis-aan-huisbedeling de aankondiging van uw nieuwe zaak te verdelen.

icon geadresseerde reclame

Heeft u een speciaal aanbod rond kinderkleding, dan is het belangrijk dat uw boodschap op de keukentafel belandt bij gezinnen met kinderen in uw buurt. De juiste doelgroep voor uw geadresseerde reclame is in dit laatste geval dus cruciaal.

Hoe bepaalt u uw doelpubliek?

1. Wie is uw huidige klant?

U beschikt al over een berg informatie om uw doelgroep van potentiële klanten te definiëren. U komt namelijk elke dag in contact met uw huidige klanten. Duik in uw klantenbestand en ga op zoek naar de ideale klant tussen uw huidige klanten.

Vertelt uw klantenbestand u niet erg veel, aarzel dan niet om een korte enquête op te stellen voor uw klanten of enkele klanten uit te nodigen voor een persoonlijke babbel.
 

2. Hoe pakt u die zoektocht naar ‘uw ideale klant’ precies aan?

icon gemeenschappelijke kenmerken

Zoek wat die ideale klanten gemeenschappelijk hebben. Denk bijvoorbeeld aan sociodemografische kenmerken als hun woonplaats, gezinssamenstelling, leeftijd, beroep, geslacht,…

icon noden en problemen

Naar wat zijn ze op zoek? Hoe kunt u hen helpen? Omschrijf op welke manier uw aanbod een antwoord biedt op hun noden of probleem.

icon kanalen verzamelen

Via welke kanalen verzamelen deze klanten hun informatie? De ene volgt u via Facebook, terwijl de andere reikhalzend uitkijkt naar uw brievenbusreclame. Zo weet u op welke mediakanalen u moet focussen...
 

3. Van ideale klant naar ijkpersoon

Alle informatie over uw ideale, bestaande klant(en) ligt nu op tafel. Nu is het de kunst om alle data te bundelen in één of meerdere ‘ijkpersonen’. Een 'ijkpersoon' is een denkbeeldige persoon, die dan één van die ideale klantprofielen vertegenwoordigt. Elke ijkpersoon is dus een samenvatting van de bovenstaande informatie (sociodemografische kenmerken, probleem, mediakanalen).
 

foto doelgroepen


Met deze klantprofielen in de hand wordt het eenvoudiger om uw tijd en budget slimmer in te zetten en dus gericht reclame te maken naar de juiste doelgroep. Zo neemt de kans toe dat een potentiële nieuwe klant uw zaak binnenwandelt, uw webshop bezoekt of contact met u opneemt. En bijgevolg heeft u een grotere kans op verkoop en extra inkomsten.

Waar en hoe vindt u die potentiële klanten?

En nu aan de slag! Zo kunt u bijvoorbeeld via Facebook makkelijk een doelgroep samenstellen op basis van uw ijkpersoon om advertentieboodschappen gericht te verspreiden. De modeboetiek uit het voorbeeld hierboven kan er dan perfect voor kiezen om een advertentie enkel te tonen aan vrouwen van 25 tot 35 jaar uit de Gentse regio met een interesse voor fashion.
 

Uw ijkpersoon kunt u ook bereiken via de brievenbus.

bpost beschikt namelijk over de grootste databank in België met daarin de gegevens van 1 miljoen gezinnen, bovendien volledig gdpr-proof. Met behulp van uw eigen ijkpersonen kiest u de passende profielen, op basis van dezelfde geografische en sociodemografische kenmerken. Zo komt uw geadresseerde reclame enkel in de brievenbussen van uw ideale potentiële klanten terecht én is de kans op extra omzet extra groot.

Stel nu samen met uw KMO-expert
uw ideale doelgroep samen.
 

Vraag hier uw gesprek aan