contact-desktop

Hoe evalueert u het succes van brievenbusreclame?
POSTED 04,July 2019
Hoe evalueert u het succes van brievenbusreclame?

Bij het voorbereiden van uw reclameactie hebt u een specifiek doel bepaald. Enkele maanden na het einde van uw actie kunt u bekijken in welke mate u dat doel bereikt hebt. Baseer u hiervoor op verschillende factoren die u een duidelijk beeld kunnen geven.

Rechtstreekse impact van uw actie

Door een duidelijk doel te stellen, kunt u het succes van uw actie meten. Promocodes, kortingsbonnen en persoonlijke uitnodigingen helpen u daarbij.

 
  • Het aantal directe reacties op uw voorstel
    • Het aantal gebruikte kortingsbonnen of -codes
    • Het aantal aangevraagde offertes
    • Het aantal deelnames aan uw wedstrijd
  • Het aantal interacties via uw communicatiekanalen
    • Het aantal bezoekers op een bepaalde webpagina
    • Het aantal oproepen op uw algemene telefoonnummer
    • Het aantal e-mails verstuurd naar een specifiek e-mailadres
  • De impact op het geheel van de verkoop
    • Een plotse stijging van de verkoop ten opzichte van de gemiddelde verkoop in een bepaalde periode
    • Een positieve impact op de verkoop van een bepaald gamma na een promo-actie voor één bepaald product
    • De tijd die nodig was om uw stock weg te werken …

Eenmalige reclameacties zijn vaak minder succesvol. Herhaal daarom uw actie. Zo kunt u ook experimenteren met een andere promo, een andere lay-out enz.

De niet-rechtstreekse impact van uw actie

Naast de evaluatie van het al dan niet bereiken van uw doel, kunt u ook bekijken wat de onrechtstreekse gevolgen van uw actie zijn.

 
  • De impact op uw naamsbekendheid
    • Zijn er meer nieuwe bezoekers langsgekomen in uw zaak?
    • Merkte u dat uw zaak vaker opgezocht werd op internet?
    • Hebt u meer volgers op uw socialmediakanalen?
  • De impact op lange termijn
    • Komen de klanten die u aanschreef na zes maanden nog steeds bij u over de vloer?
    • Hoeveel offerteaanvragen hebben tot een aankoop geleid?
    • Slaagt u er makkelijker in om afspraken vast te leggen als u uw potentiële klant eerst uw catalogus bezorgt?
  • De kwaliteit van uw database en actie
    • Hoeveel omslagen werden teruggestuurd omwille van een foutief adres?
    • Behoren de klanten die u kon aantrekken tot uw gewenste doelgroep?
    • Merkte u dat uw commerciële actie bepaalde vragen opriep?
 
 

"Mijn reclameactie zorgde in één maand voor een omzetstijging van 3600 euro. En ook de impact op onze naambekendheid was niet te onderschatten." 

Olivier
Stefan Van Overbeke,
zaakvoerder van online marktplaats Beedrop

Lees het volledige verhaal  

yellow bulb

Denk ook al aan uw volgende reclameactie Maak vrij kort na het einde van uw actie de balans op en noteer de verbeterpunten als voorbereiding op een volgende marketingactie. Kiest u voor een identieke aanpak, of gooit u het over een andere boeg in de hoop meer succes te boeken? Er is geen reden tot paniek als u vaststelt dat uw reclameactie niet erg succesvol was. Enkel door te proberen, kunt u vaststellen welke stijl best bij uw doelpubliek past.

Probeer bij een volgende actie bijvoorbeeld te variëren met:
•  De selectie van uw doelpubliek
•  Het moment van uw actie
•  Uw actie of promotie
•  De teksten en de "call to action"
•  Het ontwerp van uw reclame

Klaar voor uw volgende actie?

Ontdek alle voordelen van geadresseerde reclame
Ontdek alle voordelen van huis-aan-huisreclame

Hulp nodig? Praat met een kmo-adviseur

Benieuwd of uw reclamefolder verbeterd kan worden? Onze kmo-adviseurs staan klaar om u met raad en daad bij te staan. Aarzel niet uw vrijblijvende afspraak aan te vragen.

Vraag uw gesprek aan