contact-desktop

header doelstelling jaarplanning
POSTED 28,November 2019
Hoe bereikt u uw doelstellingen? Concrete tips voor een jaarplanning

Marketing is niet iets wat u ‘tussen de soep en de patatten’ doet. Even de tijd nemen om een jaarplanning op te stellen voor uw communicatie zal u heel wat voordelen opleveren. Een extra inspanning voor meer omzet. Wat niet mag ontbreken in uw jaarplanning, leest u in deze blogpost.  
 

Waarom is een communicatieplan een must >

Zo stelt u een communicatieplan op >


Waarom is een communicatieplan een must?

In een jaarplanning tekent u uit hoe u de communicatie voor dat jaar zult aanpakken.

Icon1

Het brengt structuur in uw communicatie en helpt u alle belangrijke momenten in kaart te brengen. Zo behoudt u steeds het overzicht en ziet u niets over het hoofd.

Icon2

Het helpt u te bepalen welke boodschap u via welk kanaal aan welke doelgroep richt. Enkel zo kunt u efficiënt communiceren en gaat er geen enkele inspanning verloren.

Icon3

Elk online en offline kanaal heeft troeven, maar zonder een jaarplanning zijn al uw boodschappen via die kanalen losse puzzelstukjes. Een communicatieplan helpt u een puzzel te leggen, waarbij alles elkaar versterkt.

 

Zo stelt u een communicatieplan op

Stap 1 - Bepaal duidelijke doelen: wat wilt u bereiken?

Heeft u al nagedacht hoe u uw zaak wil laten groeien en waarop u wil focussen? Wie slim onderneemt, staat namelijk even stil bij wat hij wil bereiken op korte en lange termijn. Geen doelstellingen, geen resultaat. Bovendien kunt u bijsturen waar nodig. Haalt u na een maand niet het vooropgestelde resultaat, dan kunt u kijken waar het fout liep en bijsturen voor maand twee.

Stap 2 - Kies het onderwerp: wat wilt u vertellen?

In stap 1 hebt u de doelen vastgelegd. Die zullen heel goed van pas komen bij het bepalen van de boodschap van uw communicatie.

Is uw doel om 500 bezoekers te verwelkomen tijdens uw opendeurweekend? Dat kunt u uw doelpubliek in twee delen: uw klanten en prospects.

  • Bezorg uw klanten een persoonlijke uitnodiging via geadresseerde reclame.
  • Bezorg uw prospects in bijvoorbeeld een straal van 2 kilometer rond uw zaak een uitnodiging via huis-aan-huisbedeling.

Maak daarnaast ook een lijst van thema’s en momenten die relevant zijn voor uw doelgroep(en). Die thema’s kunt u dan op verschillende manieren en via verschillende kanalen met uw doelpubliek delen.

  • Thema | voorbeeld: Wenst u mensen te inspireren in hun zoektocht naar een nieuwe badkamer. Bundel al uw renovatieprojecten en deel de foto’s met uw doelgroep.
  • Thema | voorbeeld: Wilt u mensen wijzen op het belang van een nazicht van hun verwarmingsketel? Laat één van uw techniekers aan het woord en deel uw kennis.
  • Moment | voorbeeld: Bestaande klanten verdienen af en toe een extraatje. Bezorg hen een verjaardagskaart, zodat zij weten dat u aan hen denkt.
     

Stap 3 - Bepaal uw doelpubliek: uw boodschap bij de juiste mensen

Uw boodschap moet in de juiste (virtuele) brievenbus belanden. Is het een bericht naar bestaande klanten, dan beschikt u over alle gegevens. Maar gaat het om nieuwe klanten aantrekken, dan moet u de juiste doelgroep wellicht nog samenstellen. Enkel zo zal uw Facebookadvertentie of geadresseerde brievenbusreclame bij de juiste personen terechtkomen.
 


Stap 4 - Kies de juiste kanalen: via welke weg gaat u uw boodschap verspreiden?

Zorg voor een overzicht van alle kanalen waarvan u gebruik kunt maken. Zowel online als offline. Lijst vervolgens de troeven per kanaal op. Zo is Facebook erg toegankelijk en snel in te zetten. Via huis-aan-huisreclame heeft u een groot bereik en geadresseerde reclame is op zijn beurt erg persoonlijk en heeft een grotere impact. Beide belanden op de keukentafel, in het hart van het huis, daar waar beslissingen genomen worden.

Neem voor deze stap uw ijkpersonen bij de hand. Deze informatie vertelt u via welke kanalen u uw doelpubliek kunt bereiken. Is uw doelgroep heel actief op Instagram? Of apprecieert uw doelpubliek eerder brievenbusreclame?.

Denk eraan om de verschillende kanalen en communicatievormen te combineren. Als eenzelfde boodschap via diverse kanalen bij uw doelgroep belandt, dan zal die langer blijven hangen. Maar vergeet ook zeker niet af te wisselen en eens voor een originele optie te kiezen. Zo heeft u meteen de aandacht van uw doelgroep.
 

Stap 5 - Bepaal een tijdlijn: kies de juiste timing voor uw boodschap

Een jaarplan geeft u houvast. Wenst u toe te werken naar een lancering van een nieuw product of dienst, de opening van een nieuw filiaal of een speciale feestactie voor uw 50-jarige bestaan, dan kunnen allerlei communicatie-uitingen (social, e-mail, direct mail) hier ten dienste van staan. Een plan helpt u de waan van de dag te overstijgen en niet in details te vervallen. Bovendien komt geen enkele deadline plots om de hoek kijken, want u wist bv. in januari al dat de piek van uw communicatie in juni zou liggen.

Stap 6 - Budget: vermijd verrassingen

Als u het hele jaar in kaart brengt en op voorhand bedenkt welke acties u gaat inplannen, dan kunt u het bijbehorende prijskaartje in grote lijnen berekenen. Zo loopt u niet het risico om na de opendeurdag in mei al uw communicatiebudget opgesoupeerd te hebben en de kans te mislopen om bijvoorbeeld een huis-aan-huiscampagne op te zetten.