contact-desktop

header bpost sleutelmomenten
POSTED 12,November 2019
Het geheim ingrediënt voor geslaagde klantcommunicatie? Kies een passend sleutelmoment

Een onderzoek van bpost toont aan dat 71% van de mensen verwachten dat winkels of bedrijven hen belonen voor hun trouw. Maar dit gebeurt in slechts 36% van de gevallen. Een gemiste kans! Persoonlijke communicatie met klanten heeft namelijk een positief effect op de klantenbinding én op de omzet. Maar op welk moment neemt u nu best contact op met uw klanten? Wij klaren het voor u uit in deze blogpost.  
 

Het kost 5 keer meer om een nieuwe klant te overtuigen,
dan om een bestaande klant te koesteren.
Zet dus in op uw bestaande klanten, beloon hun trouw en verras hen.

Persoonlijke communicatie op sleutelmomenten? Doen!

Elke vorm van persoonlijke communicatie naar uw klanten helpt uw zaak groeien. Hoe vaker zij via communicatie en reclame in contact komen met uw zaak, hoe beter zij uw boodschap onthouden. Er is één categorie van gelegenheden die zich het best leent tot persoonlijke communicatie: sleutelmomenten tussen u en uw klant.

Een sleutelmoment is een moment dat erg belangrijk is voor uw relatie met uw klant.

Hoe pakt u persoonlijke communicatie op sleutelmomenten concreet aan?

1. Kies een moment dat past bij uw zaak
 

Icon1 blog sleutelmomenten

De verjaardag van uw klant of de verjaardag van uw samenwerking/ contact.
Bv. stuur een kaartje wanneer iemand 5 jaar klant is. “Bedankt voor uw vertrouwen!”

Icon2 blog sleutelmomenten

Contacteer uw klant naar aanleiding van een aankoop.
Bv. een e-mail met extra informatie over het product of de dienst, zoals handige gebruikstips, een handleiding of de garantievoorwaarden.

Icon3 blog sleutelmomenten

Op het moment van een wederkerend contact, zoals het onderhoud van uw wagen in de garage of de jaarlijkse controle bij de tandarts.
Bv. een whatsapp of sms met de boodschap “Vergeet niet om de afspraak voor uw winterbanden op tijd aan te vragen.”.

Icon3 blog sleutelmomenten

Na een lange periode zonder aankopen of contact.
Bv. een herinneringskaartje met het bericht “We hebben u al even niet meer gezien. Wist u dat we ons aanbod hebben uitgebreid?”.

 

“Een verjaardagskaart valt op, zeker in een tijdperk 
waar mailboxen dichtslibben met e-mails.”

Michel
Michel Claeyssens,
zaakvoerder Claeyssens Optic

Lees hier het volledige verhaal  

 

2. Kies een medium

Afhankelijk van de gegevens van uw klanten waarover u beschikt kunt u hen contacteren via e-mail, Facebook, Whatsapp, brievenpost,…

Maar neem zeker ook de boodschap in rekening wanneer u een medium uitkiest. Uw “Hoera met uw verjaardag!” zal minder effect hebben wanneer ze in de berichtenstroom op een Facebook tijdlijn terecht komt dan wanneer het als een postkaartje in de brievenbus van de jarige belandt.

 

De voordelen van de brievenbus voor persoonlijke klantcommunicatie

  • De emotionele impact van papier is groter dan bij een virtuele boodschap.
     
  • Het merendeel van de Belgische gezinnen leegt dagelijks de brievenbus. Uw geadresseerde reclame belandt dus bijna meteen op de keukentafel, in het hart van het huis.
     
  • In brievenbusreclame wordt doorgaans niet als indringend beschouwd en valt dus niet onder de ‘ad avoidance’ trend, waarbij mensen alles doen om reclame weg te klikken of te zappen. Uw bericht krijgt maximale aandacht.

 

Hulp nodig bij het opzetten
van deze communicatie?


Praat erover met uw kmo-adviseur, voor een oplossing op maat!
 

Maak een afspraak