contact-desktop

klantendag
POSTED 18,June 2018
Een klantendag organiseren: 4 meetbare doelstellingen

Een klantendag organiseren is een must voor elke onderneming. U vergroot er niet alleen de loyaliteit van uw bestaand cliënteel door, maar trekt ook nieuwe klanten aan. Als u het strategisch aanpakt tenminste. Om te slagen in uw opzet, is het belangrijk dat u enkele doelstellingen vooropstelt. Ontdek hier de zaken die u zeker moet meten.

 

Organiseert u binnenkort een klantendag, opendeurdag of ander evenement? Lees onze ‘8 tips om van uw evenement een overrompelend marketingsucces te maken'.

Download het e-book

 

Door over de waarom-vraag van uw bedrijfsevenement na te denken, dwingt u uzelf een strategie te bepalen. Wat wil u bereiken met uw klantendag? Focust u zuiver op bezoekersaantallen? Wil u verkopen en dus een bepaalde omzet realiseren? Of hebt u nog een andere reden om uw klanten uit te nodigen?

Het belang van meetbare doelstellingen voor uw klantendag

Door uw doelstelling duidelijk te formuleren, hebt u straks een goede basis om een grondige evaluatie te maken. U ziet namelijk meteen welke doelstellingen u hebt gehaald en op welke vlakken u tekort hebt geschoten. En daaruit kan u alleen maar leren. Belangrijk is wel dat u objectieve en dus meetbare doelstellingen kiest.

De belangrijkste doelstellingen voor een klantendag zijn:

Image

1) Het aantal bezoekers van de klantendag

Dit is een no-brainer. Een klantendag moet uiteraard veel bezoekers aantrekken. Het merendeel is wellicht al klant, maar een heel aantal klanten zullen uit nieuwsgierigheid eens komen kijken. Het is belangrijk dat u het aantal precies meet.

2) De behaalde omzet

Hoeveel u verkocht hebt op uw klantendag is wellicht nog belangrijker dan het aantal bezoekers. Nog een nuttig inzicht is het percentage kopers ten opzichte van het aantal bezoekers. Deed meer dan de helft van uw bezoek een aankoop op uw klantendag of ging het maar om een kleine minderheid? En hoeveel gaf elke betalende klant gemiddeld uit?

3) Het aantal aanvragen of bestellingen

Verkoopt u luxeproducten of -diensten? Dan is een snelle verkoop wellicht niet aan de orde. U kunt dan het aantal aanvragen, reservaties of bestellingen meten. Zo hebt u alsnog een graadmeter voor het succes van uw klantendag.

4) Het aantal afgegeven vouchers

image2

Hebt u op voorhand voordeelbonnen uitgedeeld om uw klantendag extra aantrekkelijk te maken? Dan is het nuttig om ook het aantal gebruikte vouchers te tellen. Zo meet u de efficiëntie van uw marketingacties op een objectieve manier.

Aan de slag met uw doelstellingen

Uiteraard meet u niet zomaar. U moet met de resultaten ook aan de slag. Vergelijk de behaalde en vooropgestelde cijfers bijvoorbeeld met voorgaande edities van uw klantendag. Ziet u een tendens? Gaat u erop vooruit of achteruit? En wat is de oorzaak daarvan, denkt u? Het is pas wanneer u oorzaken en verbanden kunt aanduiden, dat u vooruitgang kunt boeken voor toekomstige edities.


Organiseert u binnenkort een klantendag, opendeurdag of ander evenement? Lees onze ‘8 tips om van uw evenement een overrompelend marketingsucces te maken.

Download het e-book