contact-desktop

Mediamix voor uw marketingaanpak
POSTED 25,September 2018
Het belang van een diverse mediamix voor uw marketingaanpak

In het huidige digitale tijdperk is het ondenkbaar om niet in te zetten op online marketing. Maar daarom alle traditionele media laten vallen? In dit artikel vertellen we u waarom de ideale mediamix een combinatie van online en offline reclame is. 

Wat is een mediamix?
 

Een mediamix is de combinatie van kanalen of media die u inzet om uw boodschap te verspreiden en uw verkoopdoelstellingen te halen. Het huidige aanbod van media is erg uitgebreid: krant, (lokale) televisie, huis-aan-huisreclame, website, direct mail, e-mail, social media, beursstand, ... 


Waarom zijn offline media nog steeds nodig voor een succesvolle mediamix?
 

De opkomst van de digitale marketing heeft de traditionele kanalen (radio, televisie, direct mail) wat aan de kant geschoven. Veel bedrijven kiezen vandaag enkel voor online platformen, zoals hun website en social media kanalen, om hun verhaal te vertellen. Maar de combinatie van online en offline media werkt vaak beter. 

De internationale webshop Vente-Exclusive zette een campagne op met gepersonaliseerde postkaarten om hun ‘verloren’ klanten opnieuw te contacteren. Niet alleen werden er in de periode die daarop volgde 60% meer producten bekeken, er belandde 20% meer items in de winkelmandjes en de omzet verdubbelde. Een perfect voorbeeld van de sterke wisselwerking tussen on- en offline.

Mediamix voor uw marketingaanpak

Een goede mediamix is dus een slimme combinatie van de voor uw zaak meest geschikte kanalen. Afhankelijk van uw beschikbare budget, uw boodschap en uw doelpubliek variëert die mix.

1Budget

Een eerste bepalende factor is het budget waar u mee aan de slag kunt. Uiteraard heeft de marketingdienst van een grote speler een ruimer budget dan de gemiddelde KMO. Maar een kleiner budget betekent daarom niet een minder resultaat. Het gaat om het slim inzetten van dit budget.

Als u 500 à 1000 euro ter beschikking hebt, dan ligt een televisiecampagne of bedrijfsvideo niet binnen handbereik. Wat is wel mogelijk? Flyers die u via huis-aan-huisbedeling laat leveren, een gepersonaliseerde direct mail naar uw klanten of prospecten, e-mailmarketing, een Facebookcampagne... Of beter nog: een combinatie.

2Boodschap

Een opendeurdag met een speciale actie voor klanten zal extra aandacht trekken wanneer u een gepersonaliseerde direct mail stuurt naar uw klantenbestand. Wenst u een nieuw filiaal onder de aandacht te brengen, dan is een huis-aan-huis campagne een slim idee. Wilt u graag een nieuwe gamma in de kijker zetten bij uw klanten, dan kan een wedstrijd via Facebook de nodige publiciteit geven.
 

Meer weten over de invloed van uw mediamix op de opbrengst van uw reclame?

Lees het in deze blogpost

 

3Doelpubliek

Wenst u professionele prospects te bereiken? Dan zijn typische business-to-businessmedia zoals LinkedIn of een praktisch e-book een slimme zet. Ook direct mail is in de B2B-omgeving erg doeltreffend. Wist u dat de responsgraad van direct mail om nieuwe klanten te werven vijf keer hoger is dan bij e-mail? 

Ook om particulieren te bereiken, levert een combinatie van direct mail met digitale kanalen de beste resultaten op. Zo blijken de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) erg ontvankelijk te zijn voor gepersonaliseerde reclameboodschappen in de brievenbus en heeft 30% van de Belgische 65-plussers een Facebookprofiel. Enkel online communiceren naar jongeren, en oudere mensen proberen te bereiken via traditionele media is dus te kort door de bocht. 

Millennials en direct mail
 

Het zal u misschien verbazen, maar direct mail valt ook in de smaak bij de jongere generaties. Wie dacht dat zij enkel te verleiden waren met blitse online campagnes, heeft het mis. Onderzoek toonde aan dat geadresseerde direct mail op meer bijval kan rekenen bij twintigers, net omdat ze dit erg weinig in hun brievenbus krijgen.

Hun mailbox - en die van vele anderen - puilt uit. Een persoonlijke boodschap in hun echte ‘offline’ brievenbus springt in het oog. Als u weet dat 89% van de post ook effectief wordt geraadpleegd, dan heeft u een streepje voor op de spamfilters en de vele concurrentie op het internet.
 

“Wat vroeger de norm was, is nu in ons digitale tijdperk een alternatieve marketingkeuze geworden. Maar als een zaak een persoonlijke kaart bezorgt aan huis, dan is de kans groot dat ze lokaal opereren.”


Millennials krijgen het bovendien warm van acties zoals ‘Ik koop Belgisch’, waarbij handelszaken hun nabijheid uitspelen. Trek dus zeker de lokale kaart in uw (direct mail) communicatie-aanpak.
 

Millennials en direct mail

 

Online en offline zijn de ideale match
 

Online en offline marketingboodschappen versterken elkaar. Maak hier dan ook gebruik van. 

Herhaling werkt altijd, zeker als uw boodschap via verschillende kanalen binnenkomt. 

Als een klant of prospect een reclameboodschap ziet op Facebook en enkele dagen later dezelfde advertentie in zijn brievenbus vindt, dan zal de boodschap langer blijven hangen. Die tweede boodschap zal hem er misschien aan herinneren om de datum van een opendeurdag in zijn agenda aan te kruisen of om u snel te contacteren om een afspraak te maken.

Uit onderzoek van bpost blijkt bovendien dat 53% van de mensen die sociale media gebruiken een website bezoekt na het openen van een direct mail.  

Traditionele kanalen zoals direct mail moeten we dus niet afschrijven, maar slim inzetten als onderdeel van een diverse marketingaanpak. De meest effectieve campagnes bestaan uit het perfecte huwelijk van een online en offline aanpak, waarbij u uw doelgroep, budget en doelstellingen niet uit het oog verliest.
 

Meer weten over onze reclameoplossingen?

Ontdek ze hier