contact-desktop

Direct mail in het GDPR-tijdperk
POSTED 26,September 2018
Direct mail in het GDPR-tijdperk? Jazeker

Wil u graag een direct mailing sturen naar uw eigen klanten? Maar… weet u niet zeker of u dat nog wel mag doen met die nieuwe Europese privacywet, GDPR? Inderdaad: sinds eind mei 2018 worden de persoonsgegevens van de consument beter beschermd. Betekent dat een streep door uw mailplannen? Neen. Hoe het wel nog perfect kan, leest u hier.

Op 25 mei 2018 werd de wetgeving rond GDPR, voluit General Data Protection Regulation, van kracht. Een Europese privacywet met verreikende gevolgen, want met die kostbare privacy werd wel eens een loopje genomen. Kort gezegd: iedereen die persoonsgegevens van consumenten bijhoudt, is verplicht om daar omzichtig en transparant mee om te springen. Wie dat niet doet, riskeert een fikse boete. Maar zover hoeft het niet te komen. Eerst even onze GDPR-kennis opfrissen.

GDPR: wat zijn persoonsgegevens?
 

Wat verstaan we precies onder persoonsgegevens? Dit zijn alle gegevens waarmee een persoon geïdentificeerd kan worden, zoals naam, adres, telefoonnummers, e-mailadressen, gebruikersnamen, IP-adressen en zo meer. Houdt u voor uw zaak dit soort gegevens bij - van geïnteresseerden, potentiële klanten en/of bestaande klanten - dan is de GDPR op u van toepassing. Maar ook als u een adressenbestand aankoopt, huurt of zomaar gebruikt, moet u rekening houden met de voorschriften van de privacywet.


GDPR-wetgeving rust op vier pijlers
 

GDPR-wetgeving rust op vier pijlers
 

Wat houdt die wet precies in? GDPR kunnen we samenvatten in vier punten:

  1. Gebruikers moeten hun gegevens kunnen opvragen, laten aanpassen en verwijderen.
  2. Iedere gebruiker heeft zelfs het recht ‘vergeten’ te worden: wie daarom vraagt, kan zijn persoonsgegevens laten wissen.
  3. U moet de gebruikers transparant en ondubbelzinnig informeren over hoe u hun gegevens verzamelt en verwerkt.
  4. Hebt u een (mogelijk) datalek - bijvoorbeeld door een computerhacker, een crash van uw harde schijf of een verloren smartphone - dan moet u dit binnen de 72 uur melden aan de Privacycommissie.

Vóór u nieuwe producten laat ontwerpen of aan een nieuw project begint, denkt u best na over de verwerking en bescherming van persoonsgegevens. Dit is het principe van ‘privacy by design’. En bij het aanbieden van producten en diensten hanteert u best standaard de meest privacy-vriendelijke methode. Dit is ‘privacy by default’.

Heeft u nu al GDPR-vragen?

Praat erover met een KMO expert

Onthoud zeker: mail enkel naar mensen die hiervoor expliciet hun toestemming hebben gegeven, dit is de zgn. opt-in. Let wel: aan uw eigen klanten die u mailt over onderwerpen die in de lijn van hun aankoop liggen en waar zij belang bij hebben, hoeft u geen toestemming te vragen.

Hoe stemt u uw direct mailacties best af op GDPR? Dat leest u hier.
 

U blijft GDPR-verantwoordelijk
 

Nu komen we bij een cruciaal punt. Als bedrijf moet u zelf voldoen aan de GDPR-voorschriften. Maar ook uw leveranciers moeten GDPR-proof zijn. Als u een databestand aankoopt of huurt om uw eigen adressenbestand te verrijken, dan bent u verantwoordelijk voor de toepassing van de GDPR-wet. Doe dus zeker een GDPR-check voor u met een dataleverancier in zee gaat.

Kies voor een GDPR-proof datapartner
 

Wilt u uw klantenkring uitbreiden, dan is een gerichte direct mailcampagne de allerbeste manier. Waarom? Algemene, niet-geadresseerde reclame wordt veel vaker als irritant ervaren. Steeds meer consumenten staan enkel open voor reclame die hen rechtstreeks aanbelangt. Hoe gerichter u communiceert, hoe beter, dus. Daarvoor kunt u adressenbestanden van welbepaalde profielen huren. U kiest dan op basis van leeftijd, woonplaats, levensstandaard, lifestyle, … Wilt u er heel zeker van zijn dat die databestanden GDPR-proof zijn? (Want ja, u bent er verantwoordelijk voor). Kies dan voor een datapartner die aan alle GDPR-vereisten voldoet. Niet alleen omdat er anders een Europese boete dreigt, maar ook omdat GDPR-proof communiceren veel beter overkomt bij consumenten.

Wist u dat u bij bpost 100% GDPR-proof adressenbestanden per doelgroep vindt?

Ontdek de Audience Packs hier

Hierboven vindt u enkele tips rond de bescherming van de gegevens die gebruikt worden voor direct marketingcampagne. Dit document bevat echter niet alle GDPR-richtlijnen en kan dus nooit de raad van een juridisch adviseur vervangen.