contact-desktop

header bpost checklist voor brievenbusreclame
POSTED 24,September 2019
Checklist voor brievenbusreclame met resultaat

Meer reactie krijgen op uw brievenbusreclame, hoe moet dat? Hieronder leest u concrete tips en advies die het resultaat van uw actie onmiddellijk zullen verbeteren. Mét inspirerende voorbeelden van grotere merken die perfect toepasbaar én haalbaar zijn voor kmo’s.  

 

Brievenbusreclame hoeft helemaal niet duur of complex te zijn. En antwoordt u ‘ja’ op alle onderstaande vragen, dan is de kans groot dat uw mailing geslaagd is!

1. Trekt mijn mailing de aandacht?
2. Zet mijn boodschap voldoende aan tot actie?
3. Geef ik de lezers een goede reden om mijn mailing te openen?
4. …en om er (nu meteen) op te reageren?
5. Is het voldoende duidelijk hoe de mensen moeten reageren?
6. Zet ik voldoende in op al mijn communicatiekanalen?

1. Trekt mijn mailing de aandacht?

  • Is mijn mailing mooi? Uiteraard is dat belangrijk, maar dat is niet voldoende. “Mooi” is relatief. Wat belangrijk is, is dat uw mailing aantrekkelijk en interessant is voor uw (potentiële) klanten. Verkoopt u brillen aan trendy klanten? Of comfortabele kledij voor dames op leeftijd? Wat aanzet tot kopen hangt af van de doelgroep! Uw boodschap moet daar dus aan worden aangepast.
     
  • In elk geval is het gebruik van afbeeldingen cruciaal, zeker in het geval van een postkaart. Kies een afbeelding die emotie opwekt en die de consument helpt om zich ermee te identificeren. Een goede afbeelding moet uw boodschap op een doeltreffende manier versterken.
     
  • Bent u expert in uw domein? Durf uit te pakken met die expertrol in uw brievenbusactie! Zoals Securitas het deed. Hun expert staat op deze foto geruststellend tegenover een jong koppel waarmee de ontvanger zich kan identificeren. De afbeelding ondersteunt de slagzin (‘Net verhuisd?). En als kers op de taart, staat er op de achterkant van deze kaart een tijdelijke korting.

 

Pak net als Securitas uit met experts in uw brievenbusactie.

 

  • Probeer originele formaten uit om de aandacht te trekken, bij brievenbusreclame (geadresseerd of huis-aan-huis) mag u gerust de originele toer opgaan. Maar dat mag uiteraard niet ten koste gaan van een goede leesbaarheid!
     
  • Nog een belangrijke tip: pas het formaat aan de boodschap aan. Organiseert u binnenkort een opendeurdag? Verkies zoals Blavier een postkaart: hét formaat om uw uitnodiging uit te sturen. Een postkaart is namelijk goedkoop, visueel aantrekkelijk en past perfect voor een korte, duidelijke boodschap zoals een uitnodiging. Bovendien valt een postkaart meteen op in de brievenbus.
     

Verkies zoals Blavier een postkaart: hét formaat om uw uitnodiging uit te sturen.

 

  • Een complexe dienst of product? Kies dan voor het briefformaat, zoals Cofidis om hun leningproduct uit te leggen.
     

Kies net zoals Cofidis een brief op verschillende formaten.

2. Zet mijn boodschap voldoende aan tot actie?

Een boodschap die over de tongen gaat, vereist:

  • Een goede slagzin. U kan beginnen met een vraag om meteen de aandacht van de lezer te trekken. Bijvoorbeeld: Wil u ook begrijpen hoe u beter kan investeren?
     
  • Een positief en motiverend taalgebruik (belang van de toon). Zet de oplossing die u aanbiedt in de verf.
     
  • En natuurlijk, een eenvoudige oproep: vertel aan de lezers welke actie u van hen verwacht (vb. “Kom langs in onze showroom”, “Geniet nu van uw tijdelijke korting”, enz.). Waar moet u de oproep zetten? Waar u maar wil! Het kan al op de enveloppe of zelfs in een P.S. op het einde van de brief.

3. Geef ik de lezers een goede reden om mijn mailing te openen?

Wat is het juiste moment om een brievenbusreclame te lanceren? Stel uzelf ook de vraag of uw communicatie al dan niet relevant is voor de klant.
 

Het beste schrijft u:

  • Over uzelf: een nieuwtje, een evenement, een speciale actie enz.
     
  • Op een moment dat belangrijk is in het leven van de klant/prospect. Dat is een belangrijk criterium voor reactiegraad: relevantie.
     
  • Leg uw bestaande klanten in de watten. Een verjaardagskaart met een speciale korting doet altijd plezier en versterkt uw band met uw klanten (Point Carré). U kan ook op specifieke profielen uit uw buurt of regio mikken: zo biedt Dovy zijn diensten aan als keukenbouwer aan mensen die net verhuisd zijn ( zie verder ).
     

Point Carré legt klanten in de watten met een speciale verjaardagskorting.

4. …en om er (nu meteen) op te reageren?

De bestemmelingen van uw geadresseerde reclame of huis-aan-huisactie verwachten dat ze worden beloond voor hun aandacht. Zodra u hun aandacht hebt getrokken, kunt u hen best een mooi voordeel bieden om hen tot actie aan te zetten.

Dat kan op verschillende manieren:

  • Een korting
  • Een aankoopbon
  • Een persoonlijke uitnodiging
  • Een wedstrijd

Hebt u al mooie voordelen en duidelijke oproepen opgenomen in uw huis-aan-huisreclame of geadresseerde reclame? Hoe zorgt u er dan voor dat de klant of prospect tot actie overgaat? Door in te spelen op het exclusieve karakter van uw voordelen!

  • Tijdelijk aanbod van beperkte duur
  • Beperkt aanbod ”zolang de voorraad strekt”

Vermeld duidelijk de einddatum van uw actie!

5. Is het voldoende duidelijk hoe de mensen moeten reageren?

Hier is het belangrijk om klantvriendelijk te zijn! Hoe makkelijker u het leven van de mensen maakt, hoe groter de kans dat ze reageren.

Een paar ideetjes:

  • Laat de klant via verschillende kanalen naar keuze reageren: telefoon, e-mailadres en postadres, website …
     
  • Voor brieven: onderteken ze persoonlijk indien mogelijk en voeg er de gegevens van de contactpersoon aan toe
     
  • Voeg een kaartje toe met een wegbeschrijving naar de dichtstbijzijnde winkel
     
  • Afhankelijk van uw doelpubliek kan het een goed idee zijn om een voorgefrankeerde enveloppe te voorzien. Zo kunnen mensen makkelijker reageren.
     
  • De vereniging 11.11.11 gaat nog verder: haar folders kunnen ook als enveloppe worden gebruikt. Donateurs kunnen er een donatie insteken waarna de lokale vrijwilliger de enveloppe komt ophalen.
     

De folders van 11.11.11 kunnen ook gebruikt worden als enveloppe.

6. Zet ik voldoende in op al mijn communicatiekanalen?

Hoe meer verschillende kanalen u tegelijkertijd gebruikt, hoe sterker de kans dat uw boodschap gehoord en onthouden wordt. Aarzel dus zeker niet om uw speciale acties naast uw papieren mailings ook op uw website, social media, lokale radio enz. aan te kondigen. Zoals keukenbouwer Dovy, die zijn “Retro-actie” niet alleen via een brief en flyer bekend maakte, maar ook via een pop-up op de website, met een gemakkelijk te herkennen afbeelding. Zo onthouden mensen uw campagne zeker!
 

Dovy zette zijn Retro-actie met brieven, flyers én online in de kijker.

 

Op zoek naar meer advies om uw
brievenbusreclame te verbeteren?

Bespreek uw noden vrijblijvend met een van onze kmo-adviseurs
en ontdek welke oplossing het best bij u past.

Vraag uw gesprek aan