contact-desktop

klanten kennis
POSTED 18,June 2018
5 beproefde manieren om uw klanten beter te leren kennen

Wat is het geheim van een succesvolle zaak? De kunst bestaat erin het juiste product of dienst aan te bieden aan het juiste publiek. Liefst met een gezonde groeicurve. Dat spreekt voor zich. Maar hoe kan u die groei bevorderen? Door geregeld te communiceren met uw klanten, ook die van morgen. En hoe bepaal ik nu mijn juiste doelgroep, vraagt u zich wellicht af? In dit artikel komt u daar achter.

Wie zijn uw klanten? Bent u vaak zelf in de zaak aanwezig, dan kent u hen wellicht persoonlijk. Maar zodra het er wat meer worden, is het moeilijk of zelfs onmogelijk om exact te weten wie wie is. Geen nood, er bestaan allerlei slimme manieren om uw doelgroep helder in het vizier te krijgen. Dan wordt nieuwe klanten aantrekken meteen ook een stuk makkelijker.

 

Hoe geeft u uw klantencommunicatie een persoonlijke toets? Deze whitepaper wijst u de weg.

Download de whitepaper

 

Breng uw klanten in kaart

Het beste vertrekpunt: verzamel alles wat u weet over uw bestaande klanten in één overzichtelijk bestand. Dit kan in een Excelbestand, een crm-programma of op een dataplatform. Hierin plaatst u niet alleen al hun persoonsgegevens, maar ook wat u weet over hun aankopen, respons op e-mails, wie u volgt op Facebook enz.

Uiteraard is het niet de bedoeling om ongevraagd binnen te dringen in de privacy van uw klanten. De nieuwe Europese privacywetgeving (GDPR) legt hierover duidelijke richtlijnen vast.

Alle info over uw klanten helpt u om gepersonaliseerd met hen te communiceren. Hoe u dat aanpakt, leest u in deze whitepaper.

Die data en analytics neemt u vervolgens onder de loep. Waar komen uw klanten vandaan? Welke producten kopen ze het meest? Wat trekt spontaan de aandacht? Wat waarderen ze? Waarover klagen ze? Wat zijn hun interesses? ...

De bevindingen uit die analyse helpen u om nieuwe klanten aan te trekken.

Tip: uw actieradius - het gebied waarin  u klanten rekruteert - kan soms veranderen door een nieuwe aanleg van het stadscentrum, nieuwe parkeerruimte, aangepaste haltes van het 

openbaar vervoer e.d.m. Speel daarop in om nieuwe klanten te werven.

Image

Vraag het hen zelf

Zijn er nog vragen over uw klanten waarop u geen antwoord kent? Organiseer dan een enquête. Doe dit niet om de haverklap, te veel enquêtes kunnen de indruk geven dat u onzeker bent. Doe het enkel wanneer u er een goede reden voor hebt. Betrek uw klanten ook bij beslissingen die hen aanbelangen, zoals openingsuren, uw nieuwe webshop, een uitbreiding van uw aanbod, de locatie voor een nieuwe vestiging enz. 

Met Google Formulieren stelt u zelf snel een enquête samen én kiest u hoe u de resultaten wilt gepresenteerd zien.

Tip:Maak het uw klanten zo makkelijk mogelijk om deel te nemen aan de enquête. Koppel er een kleine attentie aan bij hun volgende bezoek.

Bepaal uw typische klanten

Kent u uw huidige klanten goed? Dan wordt het ook makkelijker om nieuwe klanten aan te trekken. Bijzonder handig voor uw marketingstrategie zijn ‘buyer persona’s’. Dit zijn de fictieve profielen van bepaalde typische klanten van uw zaak - gemiddeld 3 à 5 types. Leef u in in elk type en probeer die klant zo levensecht mogelijk te omschrijven.

Hou wel voor ogen dat buyer persona’s soms evolueren. Met een nieuw merk kan u een andere categorie van klanten aanspreken. Ook verhuizen kan datzelfde effect hebben.

Tip: hou uw ‘buyer persona’s’ altijd in gedachten  als u communiceert of bepaalde acties op het getouw zet. Start u morgen met een blog op uw website? Dan weet u precies tot wie u zich moet richten.

Leer hen door en door kennen

Image

Om uw typische klanten beter te leren kennen kan u ook diepte-interviews afnemen. Je hoeft er niet veel te doen. Maar doe het zeker grondig. Zoek uit wat hun prioriteiten zijn, waarom ze al dan niet beslissen iets te kopen en zo meer. Wat verwachten ze van een product, waarvan liggen ze wakker?

Tip: Diepte-interviews kan u laten afnemen, door jobstudenten, bijvoorbeeld. Die zijn niet direct betrokken bij uw zaak. Daardoor praten de klanten meer vrijuit en verloopt het gesprek vaak vlotter. Geef de interviewers vooraf een grondige briefing.

Ontmoet hen in levende lijve

Op basis van data, analyses en onderzoek is zoveel mogelijk dat we bijna zouden vergeten waar de relatie met de klant écht om draait: persoonlijk contact en interactie. Mensen kopen nog steeds bij mensen. Ook daarom is het een goed idee om bestaande én potentiële klanten uit te nodigen voor een live evenement. Klantendag, opendeur of gewoonweg een gezellige drink? Grijp elke kans om in een ontspannen sfeer met uw klant om te gaan.


Hoe geeft u uw klantencommunicatie een persoonlijke toets? Deze whitepaper wijst u de weg.

Download de whitepaper